Kirittäret taloudellisesti ja urheilullisesti vakaalla pohjalla kohti tulevaisuutta

 – Superpesis, Yleinen

Menestys vaatii kovaa työntekoa, osaamista ja sitoutumista. Kirittärissä on totuttu urheilulliseen menestykseen, mutta viime vuosina myös seuran talous on mennyt huimasti eteenpäin.

Kirittäret on tällä hetkellä täysin velaton organisaatio, jonka tulevaisuuden visioita johtokunta kävi läpi viime viikolla aina vuoteen 2025 asti. Uusi v. 2022 valmistuva stadion korjaa entisestään toiminnan puitteita ja tuo lisämahdollisuuksia kehittää seuratoimintaa muuttuvassa yhteiskunnassa.

Pete Kaijansinkko

Seuralla on takana kolme onnistunutta vuotta sekä urheilullisesti että taloudellisesti. Mitkä tekijät ovat johtaneet tähän tilanteeseen, seurajohtaja Pete Kaijansinkko?

– Kiitos kuuluu ennen kaikkea sitoutuneille yhteistyökumppaneille, joita seura on saanut. Kumppanuusmyynti on noussut joka vuosi ja tässä olemme tällä hetkellä jopa monen miesten Superpesisjoukkueen kanssa samalla viivalla. Yhteistyökumppaneiden määrä, kuten myös myynnin euromäärä on tuplaantunut vuodesta 2017. Tämän vuoden myynti on jopa naisten Superpesishistorian suurin, 300000 €. Tämä saattaa olla jopa kaikkien aikojen kovin myyntitulos suomalaisessa naispalloilussa ylipäätään.

– Meillä on tietysti vahva brändi tukenamme. Urheilullinen menestys, hyvä imago ja raikas ilme ovat saaneet paljon kiitosta yhteistyökumppaneilta. Pelaajien urheilullisuus ja se kuinka he esiintyvät julkisuudessa hymyssä suin saa myös kiitosta.

Mitä kaikkea tuo myynti on pitänyt sisällään?

– Myynnin käsite on muuttunut viime vuosien saatossa aika paljonkin. Se ei ole enää pelkkää mainoksen myymistä pelipaitaan tai kentänlaitamainoksia tai käsiohjelmaa. Toki tätäkin tehdään, mutta paljon muutakin. Nyt meillä on LED-taulumainontaa, Fanikameramyyntiä ja somettamista. Viimeisten kolmen vuoden aikana on tuotteistettu mm. pelaajapalkinnot eli tietyt yhteistyökumppanit saavat tätä kautta toisenlaista näkyvyyttä. Meidän kotiotteluissa ei ole enää perinteisiä ykkös- ja kakkospalkintoja, vaan ne ovat kumppanuuspalkintoja. Myös Foto-Antilla on ollut iso rooli tässä prosessissa, kun saamme huipputason valokuvia palaajista someen.

Verkostoitumisesta vauhtia kumppanuuksiin

– Kumppanuuteen liittyy pitkälti myös verkostoituminen. Koronan vuoksi emme päässeet viime kaudella toteuttamaan suunniteltuja verkostoitumistapahtumia, mutta tässäkin yhteistyökumppaneiden asenne on ollut loistava. Nyt onneksi näyttää siltä, että pystymme tänä kesänä järjestämään ottelutapahtumien yhteydessä meidän perinteiset VIP-jutut. Samoin alkavan kesän verkostotapahtumat saataneen vietyä läpi. Nouseva trendihän on se, että yrittäjät haluavat tavata myös muita yhteistyökumppaneita ja saada sitä kautta esimerkiksi omaan toimintaan uusia kumppaneita. Me haluamme olla tämä eri osapuolia yhteen tuova toimija. Olemme järjestäneet vuosittain esimerkiksi 3-4 yhteistä aamiaistilaisuutta verkostoitumisen merkeissä.

– Uusi stadionhanke avaa varmasti myös uusia mahdollisuuksia yritysten tarpeitten tyydyttämisessä. Mitä kaikkea uutta pystymme tarjoamaan, selvinnee varmaan lähiaikoina, kun hanke lähtee kunnolla liikkeelle. Kyseessä voi olla jopa yritysten sisäiset tilaisuudet, mutta ennen kaikkea odotan miten uusi stadion pystyy palvelemaan näissä verkostoitumistapahtumissa.

– Meillä on tällä hetkellä erittäin laaja ja sitoutunut verkosto. Myös kulupuoli on pysynyt kurissa, kiitos joukkueen. Kulut ovat toki kasvaneet, mutta järkevässä suhteessa liikevaihtoon. Lisäksi meillä on erittäin hyvin sitoutunut ja roolitettu johtokunta. Tämä ei enää ole Viljasen ja Kaijansinkon pyörittämä show, mikä on tietystikin hieno asia. Operatiivisella puolella olemme totta kai molemmat isosti mukana, mutta meillä on paljon avustajia, jotka tuovat oman lisäarvonsa seuran brändiin. Viestintään olemme viime vuosina panostaneet vahvasti, meidän some-seuraajien määrä on kasvanut jatkuvasti ja olemme Porin jälkeen seuratuin naispesäpallojoukkue.

– Ympärillä on paljon myös talkooväkeä, jotka auttavat erilaisissa asioissa. Esimerkiksi ottelutapahtumat pyörivät täysin talkoovoimien avulla. Nykypäivänä talkooväen rooli ei ole mikään itsestään selvyys. Toisaalta tämä tuo myös yhteisöllisyyttä lisää toimintaamme. Tämäkin on iso asia, josta saamme olla kiitollisia. Eli meillä on iso tiimi, jossa ihmiset tekevät suurella sydämellä tätä juttua.

Seura tekee siis kovaa taloudellista tulosta. Mihin asioihin seuran johtokunta on investoimqassa tätä lisääntyvää tulorahoitusta. Tuskin kaikkea kuitenkaan sukan varteen laitetaan?

– Valtaosa tuloista menee ihan konkreettisten seuratoiminnan asioiden pyörittämiseen. Emme tietenkään halua tuhlata liikaa, mutta järkevään toimintaan ollaan valmiita satsaamaan. Olemme panostaneet erittäin paljon mm. Talent-ryhmän toiminnan tukemiseen. Jos aiemmin esimerkiksi valmennuksen palkkamenot otettiin pitkälti nuorten pelaajien vanhempien kukkarosta, niin nyt seura maksaa nämä jutut. Meille on tärkeää, että puitteet ovat kunnossa ja nuoret lahjakkaat urheilijat saavat parasta mahdollista valmennusta. Nyt talvella, kun emme päässeet enää treenaamaan isossa hallissa, jouduimme hakemaan kunnon harjoitusolosuhteita muualta ja tähän meillä paloi rahaa n. 20000 euroa.

Kuva Foto-Antti / Jyrki Röppänen

Nyt voidaan sitten varmaan lopultakin kuopata ne jutut Kirittärien heikosta taloudenpidosta. Olen ymmärtänyt, että julkisuudessakin esillä olleet kovat talousluvut ovat herättäneet mielenkiintoa muissakin urheiluseuroissa ja teiltä on kyselty, että miten tämä temppu oikein on tehty?

– Kyllä noita kyselyjä on jonkin verran tosiaan tullut. Toisaalta olemme tässä asiassa myös itse aktiivisia ulospäin eli Nallen kanssa soittelemme paljonkin muihin, lähinnä tosiin miesjoukkueisiin. Kyllä tämä aika pitkälti on molemminpuolista sparraamista eri seurojen kanssa. Soittaja voi kysyä meiltä esimerkiksi miten hinnoitella joku juttu, mitä sisällyttää yhteistyösopimuksiin jne.

Tästä päästäänkin jouhevasti seurayhteistyöhön. Tässä on varmasti monelle voimavara, jota ei vielä riittävästi hyödynnetä?

– Olemme tehneet Jyväskylässä jo useamman vuoden yhteistyötä JyP:n kanssa mm. vaihdettu mainosaikaa toinen toisillemme. Heidän kauttaan meille on avautunut myös uusia verkostoja, joiden kautta olemme saaneet mm. uusia omia partnereita. Lähtökohtana on, että yhteistyön tulee tarjota molemmille jotain konkreettista, ei vain tyhjiä sanoja yhteistyöstä.

– JKU:n kautta haluttiin saada nimenomaan yleisurheiluosaamista mukaan valmennukseemme ja Rantasen Vesa on tehnyt tässä erittäin hjenoa jälkeä jo ensimmäisen vuoden aikana. Vastavuoroisesti me olemme helpottaneet JKU:n toimintaa maksamalla osan Rantasen palkasta eli Vesa voi toimia nyt kokopäiväisenä valmentajana sekä JKU:lle että Kirittärille. Salibandyseura Happeen kanssa on myös tehty yhteistyötä, sparrauksen lisäksi mm. Kirittäret saa Happeelta LED-taulun kesäksi Hippokselle. HJK:n Aki Riihilahti piti seuran johtokunnalle erinomaisen alustuksen urheiluseuran strategian laatimisesta. Meillähän on jo valmiina seurastrategia aina vuoteen 2025. Kaiken kaikkiaan koen tärkeänä olla avoin uusille vaikutteille. Ei pidä pitää jääräpäisesti kiinni joistain vanhoista käytännöistä vaan meidänkin pitää kulkea koko ajan tuntosarvet koholla ja pohtia miten voisimme ottaa oppia toisten onnistumisista.

– Itse ottelutapahtumaan meille ei ole tulossa mitään uutta raflaavaa tälle kaudelle. Mahdollisesti joku taukokilpailu järjestetään. Toisaalta haluaisin, että kenttä voitaisiin jättää tauon aikana avoimeksi lapsille ja heidän vanhemmilleen, jolloin pikkujunnut voisivat lyödä tai heittää palloa siellä ihan itsekseen. Tälläkin tavalla voisimme lisätä Kirittärien yhteisöllisyyttä. Ääni- ja LED-taulumainontaa voidaan hyödyntää myös tauoilla.

Onko seurassa kuinka paljon mietitty sitä, miten katsomoihin saataisiin lisää väkeä?

– Lisää ihmisiä saadaan seuraamaan joukkueen tekemistä mm. yhteisöllisyyttä lisäämällä. Myös yleisen tunnettuuden lisääminen lisää ihmisten mielenkiintoa Kirittäriä kohtaan ja tuo toivottavasti lisäväkeä Hippokselle. Kyllä meille on jatkuva haaste saada runkosarjan peleihin enemmän porukkaa. Tähän on tietysti johtanut joukkueen jatkuva menestys, joten ihmiset varmasti valikoivat enemmän juuri kovimpien vastustajien pelejä. Lipputuloista pieni osa tulee runkosarjasta, isompi tili tehdään sitten syksyn pudotuspeleissä ja etenkin finaaleissa. Uskon, että uuden stadionin saaminen Hippokselle tuo uuden sykäyksen jo ensi vuonna myös runkosarjan kävijämääriin. Meillä on varmasti vielä käyttämätöntä potentiaalia katsojaluvuissa, kun ajattelee vaikka meidän some-seuraajien kovia kasvulukuja. Jo viime kesänä havaitsimme, että lipunmyynnin vieminen nettiin toi myös meille uusia katsojia ja se vaikutti vähän jopa katsojaprofiiliimme.

– Iso kiitos yleisölle, joka on jaksanut vuodesta toiseen olla nostattamassa tunteita Hippoksella! Olette seuralle äärettömän iso ja tärkeä voimavara!

#yhdessähuipulla2021 #liikuntapääkaupunki #jyväskylä #pesis #elämänenergiaa

Lue myös